49. Emotionele afweer en allergie

Hoe kan therapie genezen 49.

Het blijkt dat sommige allergische reacties terug te voeren zijn op een emotionele gebeurtenis. Dat wil zeggen dat er een onbewuste lichamelijke afweerreactie heeft plaatsgevonden door een emotionele aanleiding. Als we kunnen achterhalen welke emotionele afweer gekoppeld werd aan lichamelijke reactie op een plant of dier, kunnen we die verbinding weer gaan doorbreken. Daardoor kan de allergische reactie verminderen of geheel verdwijnen (Liekens, 2001).

Je hebt bijvoorbeeld wat problemen met een vriendin en reageert emotioneel gespannen als je bij haar op bezoek gaat. Zij heeft ook een kat. De tweede keer dat je bij haar op bezoek gaat, zonder dat de spanning is opgelost, blijk je allergisch te zijn voor haar kat.

Er is een koppeling ontstaan tussen jouw gespannen reactie en de kat. De afweerreactie naar je vriendin uit zich nu in de vorm van een allergische reactie voor katten. Je gaat daarna niet meer bij haar op bezoek en de vriendschap verwatert. Helaas ben je voortaan wel allergisch voor katten.

Je kunt dan alsnog die verbinding weer verbreken. Je denkt aan de laatste keer dat je de allergische reactie hebt gehad en het gevoel dat je toen had. Vervolgens ga je terug in je herinnering naar het eerst moment dat je dat gevoel hebt gehad. Van dat moment laat je een film in je hoofd afspelen. Er wordt nagegaan wat de positieve intentie geweest zou kunnen zijn van de allergische reactie, bijvoorbeeld het vermijden van ruzie met je vriendin. Als dit lukt, ben je zover om de onbewuste reactie van afweer los te laten (Liekens, 2001).

In dit voorbeeld was te achterhalen wanneer de allergie was ontstaan. Vaak kunnen we er niet meer achter komen wat precies de verbinding tot stand heeft gebracht. Maar ook daar heeft Bandler (2001) een procedure voor bedacht waardoor je ongeacht de oorzaak toch de verbinding kan leren doorbreken.


Anker van veiligheid maken

Er is een korte NLP-procedure die goed te gebruiken is om van bepaalde allergische reacties af te komen. Als het niet lukt om je te herinneren wanneer je de eerste keer een allergische reactie kreeg, kun je namelijk gebruik maken van een tegenvoorbeeld. Je bedenkt een tegenvoorbeeld van de allergische reactie, waarbij je niet allergisch reageert. Een tegenvoorbeeld is iets wat sterk lijkt op de situatie waarin je allergisch reageert, maar die je een ander, veilig gevoel geeft.

Als je bij voorbeeld allergisch bent voor pollen en je krijgt er prikkende ogen van, kun je bedenken dat er in plaats van pollen zand in je ogen is gekomen, terwijl je zat te spelen in de zandbak. Het zand en het spelen in de zandbak roepen een veilig gevoel op. Je creëert op dat moment zelf een gevoel van veiligheid door je het moment te herinneren dat je vroeger lekker in de zandbak speelde.

Vervolgens kun je heel eenvoudig een blijvende verbinding maken tussen dat veilige gevoel en iets anders wat je op dat moment doet. Dit noemen ze ook wel een anker van veiligheid. Dit anker kun je vervolgens gebruiken om de verbinding te verbreken tussen allergische reactie en de stof waar je allergisch voor geworden bent.

In je verbeelding maak je een ander verband. Je speelt als het ware een andere film af. Tot nu toe reageerde je afhoudend of vermijdend en kreeg een naar gevoel bij de stof waar je allergisch voor bent. Nu speel je in je hoofd de film af dat de stof veilig is, en geen kwaad kan. Het is als een beetje zand in je ogen als je vroeger per ongeluk in je ogen wreef als je in de zandbak speelde. Je hoeft er dus niet afwerend op te reageren en kunt de stof accepteren. Je creëert een veilig gevoel in plaats van een afwijzend gevoel en laat de reactie toe die je krijgt.

Misschien zal je nog een beetje niezen, maar dat is nu niet meer bedreigend. Hierdoor wordt je lichaam niet meer in staat van paraatheid gebracht bij de allergische stof en kan het weer normaal gaan reageren. De keren daarna wordt de stof steeds veiliger en zal je steeds minder sterk gaan reageren. Ik zeg er wel nogmaals bij dat deze techniek alleen kan werken bij allergieën die een emotionele oorsprong hebben. Bij mij werkte het zowaar.

Blanchefleur Johnston     Blanchefleur Johnston

Literatuur
Bandler, R. (1987/2001). Hoe haal je wat in je hoofd. De nieuwe denktechniek NLP. Utrecht: Kosmos.
Liekens, P. (2001). NLP en allergie. Deventer: Ankh-Hermes.

Advertenties