1. Goedemorgen, kom binnen.

Goedemorgen, Alexander Black, kom binnen. Mijn naam is Blanchefleur Johnston. Je kunt daar gaan zitten, op die gele bank met dat witte, gebloemde kussentje. Wil je wat drinken? Koffie, thee of water? Koffie? Zwart? Of met melk en suiker? Goed, ik maak het even en dan kunnen we beginnen.

Voor we aan de therapie beginnen, wil ik dit eerste gesprek gebruiken om je in te wijden in de therapeutische wereld. Je zult vast wel gehoord hebben dat sommige mensen er aan twijfelen of therapie wel zal gaan helpen. Daar wil ik graag mijn mening over geven. Dan kun je daarna zelf beoordelen of je er aan wilt beginnen. Ik vind het zelf zeer fascinerend hoe therapie kan werken en trek daar graag wat tijd voor uit.

Ik wil je graag een zo goed mogelijk beeld geven hoe therapie kan genezen. Het is natuurlijk geen eenvoudige vraag, maar ik vind wel dat je recht hebt op een antwoord. Ik wil graag de mogelijkheden van therapie belichten in eenvoudige woorden met humor en liefde voor het vak. Wat werkt? Hoe kan therapie genezen?

Waar zal ik beginnen? Eerst maar even een klein wetenschappelijk stukje, dan hebben we dat vast gehad. Naar een aantal therapieën is goed wetenschappelijk onderzoek gedaan. Helaas krijgen we uit dat wetenschappelijk onderzoek nauwelijks antwoord op de vraag hoe therapie geneest. Het brengt verschillen in kaart tussen therapieën en kan aantonen dat de ene therapie op korte termijn sneller of beter werkt dan de andere. Hoe het werkt kan echter bijna niet met behulp van wetenschap onderzocht worden. Vooral de langere termijn effecten zijn nauwelijks vast te stellen vanwege de grote verschillen in menselijke reacties en de daarvoor benodigde ingewikkelde onderzoeksmethoden.

Meer nodig dan wetenschap
Ik wil de wetenschap niet afschrijven, in tegendeel. Ik ben dol op wetenschappelijk onderzoek. Ik heb zelf met veel plezier, toewijding en volharding wetenschappelijk onderzoek gedaan, maar wat therapie betreft schiet het tekort en vind ik het vaak te abstract. Ik vind het heel belangrijk dat er wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt.

Dat moet echt gebeuren. We kunnen als mensen de gekste dingen geloven en daar moet toch een degelijk tegenwicht aan geboden worden. Het gaat alleen zeer zelden over individuele personen en ervaringen, maar vooral over onpersoonlijke groepsgemiddelden en vrij abstracte algemeenheden. Cijfers en statistieken kunnen ons heel veel vertellen, maar ik heb genoeg meegemaakt om te kunnen constateren dat we er ook uitstekend mee kunnen liegen of er elkaar mee om de oren kunnen slaan.

Om maar iets kleins te noemen, ik weet nog dat ik vroeger maar twee eieren per week at, omdat met cijfers was vastgesteld dat het gezonder was. Later bleek dat toch niet te kloppen en nu kan ik ze weer naar hartenlust eten. Tegenwoordig zouden we twee stuks fruit  per dag moeten eten, maar straks wordt dat weer genuanceerd en zal het nut ervan lang niet voor iedereen blijken te gelden.

Vastgestelde wetenschap komt me vaak ook rigide, onnatuurlijk en primitief over vergeleken met wat we als mens wel niet kunnen ervaren, beleven en meemaken. Vandaar dat ik hier niet veel zal ingaan op de zogezegd primitieve, algemene en nodige uitkomsten van de wetenschap, maar liever op de ervaringsdeskundigheid van therapeuten die in staat zijn geweest hun schat aan ervaringen met cliënten op papier te zetten.

Ik wil je een inzichtelijk en fraai inkijkje geven in de bijzondere ervaringen van een twintigtal meer en minder bekende therapeuten die ik zeer waardeer. Vandaar uit kunnen we straks samen vaststellen welke vorm van therapie misschien bij jou zal gaan werken en hoe we er voor kunnen zorgen dat jij geholpen wordt met je klachten.

De volgorde waarin ik het vertel, heeft te maken met mijn eigen geloof in de verschillende soorten therapie. Ik begin waar het bij mij bij begonnen is door een opmerking van een enthousiaste collega. Hij zei dat ik het allemaal wel erg goed wist te vertellen. Ik eindig ergens bij een slot, een aantal sleutels, of misschien bij een fraai bouwwerk met allerlei deuren en sloten.

Verder kan ik niets beloven. Ik zal het wel een beetje eenvoudig en praktisch houden ten behoeve van het overzicht. Achteraf mag je altijd zeggen dat ik ergens toch wat kort door de bocht ben gegaan, of dat het niet klopt wat ik je vertel. Dat vind ik alleen maar leuk, ik houd van de discussie. Maak het je gemakkelijk en vraag nog een kop koffie als je daar aan toe bent.

Witte roos     Blanchefleur Johnston

One thought on “1. Goedemorgen, kom binnen.

Geef een reactie

